Skip to primary navigation Skip to content Skip to footer
Back to Blog

Februari 2021 : De werken aan het viaduct van Durnal

a pile of dirt

Na 120 jaar trouwe dienst op het viaduct van Durnal (het hoogste van de lijn), was de waterwerende deklaag die onze voorouders hebben gebouwd niet meer betrouwbaar.

Het regenwater drong door tot in de voegen van het metselwerk waardoor deze verbindingen broos werden. Bij vriesweer ging dit water uitzetten waardoor scheurtjes ontstonden in de stenen. Het spoor werd gedemonteerd. We wilden de insijpeling van water in het metselwerk tegengaan.

Uiteraard kozen we de meest economische oplossing, zowel voor wat betreft de gebruikte materialen als voor de noodzakelijke mankracht.

De ballastlaag werd verwijderd tot de basis van de stenen gewelven. Die basis bestaat uit stenen van 10 tot 30 cm breed. Waarschijnlijk zijn ze afkomstig uit de nabijgelegen tunnel toen die werd gegraven.

De kleinste materialen werden behouden en opnieuw aangestampt.

Wanneer de ondergrond mooi egaal was, werd ? met de hand – een sterke rubberen mat aangebracht die bestaat uit EPDM.

a train traveling over a bridge

Vervolgens werd een laag geotextiel aangebracht om extra weerstand te bieden aan de mengeling van kiezel en ballast die daarbovenop werd gelegd. Dit alles vormt de nieuwe basis voor het spoor.

a train is parked on the side of a fence

Aangezien het viaduct stijgt richting Purnode werd aan de laagste zijde een transversale afwatering voorzien om het water af te voeren naar de spoorberm.

a person standing on a bridge

We profiteerden van de werken om de in 2007 gelegde houten dwarsliggers (met rails van 40 kg/m) te vervangen door betonnen bi-blocs met rails van 50kg/m. Er werd een nieuwe werkwijze uitgetest dankzij de aanwezigheid van onze twee kranen. Elk nieuw stuk spoor wordt gemonteerd op het spoor er vlak voor. Dit maakt het werk comfortabeler aangezien onze vrijwilligers zich minder moeten bukken en bovendien liggen de dwarsliggers mooi in lijn ten opzichte van de spoorstaven. De dwarsliggers moeten ook niet meer manueel opgetild worden om de rails vast te maken. Na de montage brengen de twee kranen het stuk spoor naar de plaats waar het moet liggen.

Enkele kleinere werkzaamheden moeten nog worden uitgevoerd, zoals het behandelen van het afgesleten beton naast de bovenkant van de blauwe steen (waarop de leuningen bevestigd zijn) en het vastleggen van de uiteinden van het EPDM-zeil.