Mei en juni 2020 : onderhoud van stations en mijlpalen
Alle stations op de lijn tussen Ciney en Bauche zijn voorzien van dienstregelingen en diverse informatie over de vereniging. Het perron van het station van Senenne heeft een nieuwe kleur gekregen, terwijl de hectometerpaaltjes zijn gerestaureerd en opnieuw geschilderd.
27 mei 2020, Spontin : Spontin: revisie en klaarmaken van het materieel
Op 27 mei 2020 begonnen enkele vrijwilligers met het klaarmaken en reviseren van het rollend materieel. De remblokken van de 73 werden gereviseerd en de voettreden van de 554.18 werden vernieuwd. Alle deuren van de M1-rijtuigen werden gecontroleerd en indien nodig hersteld. Ook het Mitropa-rijtuig kreeg een onderhoudsbeurt. Tijdens een pauze stelden de vrijwilligers vast…
December 2019 tot maart 2020, Dorinne : het vervangen van 400 m onbruikbaar geworden spoor
In december 2019 werd een grote werf opgestart in Dorinne-Durnal: het vervangen van 400 m onbruikbaar geworden spoor. Op dit baanvak werden in 1999 door onze vrijwilligers de eerste dwarsliggers vervangen om de lijn te verlengen van Spontin-Sources tot Dorinne-Durnal. Oorspronkelijk lagen op de lijn spoorstaven van 40 kilo per meter op houten dwarsliggers….
7 maart 2020: Bauche, we hebben de Yvoir tunnel bereikt!
De werven komen deze zaterdagmorgen langzaam uit de mist. Alvorens zich op de laatste 100 meter te storten, namen de aanwezige vrijwilligers de tijd om het werk te bewonderen van de arbeiders die de lijn hebben aangelegd.
februari en maart 2020, Spontin: onderhoudswerkzaamheden en diverse herstellingen
Les travaux d’entretien concernent également des réparations diverses de nos machines. Le 14 février dernier, la CFA (Conduite du Frein Automatique), qui était trouée suite à une erreur de conception, a été remplacée par une conduite en socarex, tuyau en plastique rigide beaucoup plus facile à replacer que la version d’origine en acier. De onderhoudswerken…
6 maart 2020 : Bauche, 100 meter van de tunnel!
De laatste brug voor de tunnel… Geen kettingzaag, geen breker en een trager tempo: deze dag was gewijd aan het ontwarren en losmaken van enkele railsecties. De laatste 100 meter spoor hebben we bewust voor deze zaterdag bewaard. Een bevlieging? Wil je het avontuur nog een dag voortzetten? Nostalgie, nu al? Waarschijnlijk een beetje van…
5 maart 2020: herstellen van de stormschade
Begin maart werd de schade hersteld die werd aangericht door de opeenvolgende zware stormen en hevige regenbuien. In Spontin is een deel van het talud achter het Mitropa-rijtuig verzakt waardoor de afvoergoten geblokkeerd werden. Met schoppen en houwelen moesten ze vrijgegraven werden om de afwatering naar de riolering veilig te stellen. Na het onderhoud aan…
5 maart 2020 : Bauche, slechts 300 meter naar de Yvoir tunnel!
De journalisten van Matélé hebben deze donderdag de werven bezocht, tot onze grote trots! Trots dat dit waanzinnige project van start is gegaan, trots dat er vooruitgang wordt geboekt ondanks het slechte weer en de begroeiing die de lijn heeft overgenomen, trots dat we in de voetsporen treden van de arbeiders van weleer. Het Matélé-rapport…
4 maart 2020: Bauche, ongeveer 500 meter van de tunnel van Yvoir
Verschillende teams van vrijwilligers waren ter plaatse. Eén team was bezig de bouten van de lasplaten los te maken, een zeer fysieke klus aangezien de bouten al sinds de jaren zestig op hun plaats zaten. Ondertussen zaagde een team gewapend met 4 kettingzagen de bomen om, terwijl een ander de takken in de versnipperaar legde.
3 maart 2020: Bauche, 380 meter verder
3 maart werd gekenmerkt door een paar technische moeilijkheden, maar de vrijwilligers zetten hun missie voort. Alvorens de voegstaven los te maken en de beslagen te verwijderen, moesten de rails worden vrijgemaakt van vegetatie en moesten de takken worden versnipperd om het gebied rond het spoor niet te vervuilen.
1 maart 2020: Bauche, de helft van de afgelegde afstand
Het werk werd zondag onder moeilijke omstandigheden voortgezet: beperkte ruimte, door roest aan elkaar gelaste rails, bomen dwars over het spoor. Maar het werk vordert, en het gebruik van de kraan maakt het mogelijk de basis voor te bereiden voor de aanleg van het nieuwe spoor.