Maart 2021 : de grote werken in het Espace Train te Saint-Ghislain
Op werken voor het vernieuwen van het dak startten op 17 maart. Op dat ogenblik leverden vijf grote opleggers de nodige onderdelen voor deze werken. Omdat ze de loods niet konden bereiken via de kronkelige weg, moesten ze op straat gelost worden. De onderdelen moesten – pakket na pakket – door een vorkheftruck aangevoerd worden….
Voorbereidingen voor het seizoen 2021 : Saint-Ghislain en materieel te Spontin
Net zoals elke winter hielden onze vrijwilligers zich bezig met het onderhoud en de herstelling van het rollend materieel. De hoop bestaat dat in 2021 talrijke bezoekers onze vereniging zullen (her)ontdekken en dat ze kunnen deelnemen aan talrijke evenementen – uiteraard met inachtneming van de noodzakelijke gezondheidsmaatregelen. Zo is onze ploeg in Saint-Ghislain elke dinsdag…
13 Février 2021 : des stalactites dans les tunnels
Gevroren tunnels …
12 februari 2021 : Afvoergoten vrijgegraven te Spontin
Het zware weer van de afgelopen weken heeft de achterkant van Mitropa tot overstromingen geleid. Verschillende vrijwilligers trotseerden de kou en de sneeuw en hebben de afvoergoten vrijgegraven.
Februari 2021 : De werken aan het viaduct van Durnal
Na 120 jaar trouwe dienst op het viaduct van Durnal (het hoogste van de lijn), was de waterwerende deklaag die onze voorouders hebben gebouwd niet meer betrouwbaar. Het regenwater drong door tot in de voegen van het metselwerk waardoor deze verbindingen broos werden. Bij vriesweer ging dit water uitzetten waardoor scheurtjes ontstonden in de stenen….
Een spoorstaaf met twee loopvlakken uit 1870 ontdekt te Ciney
Tijdens de laatste semester hebben de ploegen van Infrabel en Tuc-Rail goed doorgewerkt bij de aanleg van de nieuwe sporen in het station van Ciney (deze werf is onafhankelijk van de TSP-installaties). Pas wanneer deze omvangrijke werken beëindigd zullen zijn, kunnen ons de noodzakelijke terreinen ter beschikking gesteld worden voor de bouw van een eigen…
Doel en werking van een lasplaat
Op de Chemin de Fer du Bocq betekent de komst van de winter een hoop werk met zich mee voor de onderhoudsploeg, waaronder het nazicht van de sporen en de lasplaten. Voor wie geen specialist is (zoals ikzelf) stelt zich een aantal vragen: Wat is een lasplaat ? Waarvoor dient ze ? Waarom en hoe…
December 2020 : een historische spoorstaaf met twee loopvlakken uit 1870
Tijdens de laatste semester hebben de ploegen van Infrabel en Tuc-Rail goed doorgewerkt bij de aanleg van de nieuwe sporen in het station van Ciney (deze werf is onafhankelijk van de TSP-installaties). Pas wanneer deze omvangrijke werken beëindigd zullen zijn, kunnen ons de noodzakelijke terreinen ter beschikking gesteld worden voor de bouw van een eigen…
September-deceùber 2020 : werken aan de berm van het viaduct te Purnode
Tijdens de zomer van 2018 veroorzaakte een hevig onweer een kleine grondverzakking in de berm naast het viaduct van Purnode. Hierdoor kwam de basis van een betonnen muurtje vrij te liggen dat de ballast op zijn plaats houdt. Er was een risico dat dit muurtje zou omvallen. Een eerste herstelling bleek niet afdoende te zijn…
December 2020 : werven in Spontin-Sources
Sinds 4 jaar wordt de boog te Spontin-Sources regelmatig gecontroleerd op defecten. Het spoor ligt hier op betonnen dwarsliggers van het type ‘bi-bloc’. Het probleem dat zich hier stelt is dat de spoorstaven te dicht tegen elkaar liggen waardoor ze elkaar raken tijdens de zomer. Door het uitzetten van het metaal kan daardoor spoorslingering ontstaan….
November 2020 : dwarsliggers tussen Dorinne en Purnode
Op 17 november heeft een ploeg de laatste oorspronkelijke dwarsliggers vervangen op het in 2007 heropende baanvak tussen Dorinne en Purnode. Die dwarsliggers bleven toen liggen wegens tijdsgebrek: er was niet enkel de tijdsdruk om dit deel te heropenen, maar in Spontin moest ook het wijkspoor worden aangelegd. Op dat moment waren ze nabij de…
29 september 2020 : drainagewerken te Dorinne-Durnal
Tijdens de spoorwerken tussen de brug aan de groeve van Chansin en de inrit van het station Dorinne-Durnal werd een betonnen aquaduct aangelegd in de spoorberm. Hierdoor ontstond een betere afwatering voor de gracht naast de spoorlijn die het modderige water van de groeve afvoert. De oude afvoerkanalen voldeden niet meer waardoor er bij hevige…